top of page

עיצוב משרדים - מילון מונחים

אם אתם בתהליך של עיצוב משרדים, אני בטוחה שתתקלו בכמה מהמונחים פה. אספתי מונחים שהם חלק אינטגרלי משיפוץ משרד - ומידי פעם אני מוסיפה ומעדכנת. מאוד מוזמנים לשאול אותי שאלות לגבי מונחים חדשים שנתקלתם בהם - מבטיחה לענות ולעדכן גם פה :-)

בואו נתחיל...


סטודיו לעיצוב משרדים עירית צוקר IZDESIGN
סטודיו לעיצוב משרדים עירית צוקר IZDESIGN

  • שיפוץ ממעטפת - הכוונה למצב בו במקום בו אמור להיות המשרד קיימים רק קירות, חלונות והעמודים מסביב. במקרה כזה תדרשו לבצע את הכל מאפס- כולל דברים משעממים כמו מערכות חשמל, מיזוג, אינסטלציה וכו'. זה שיפוץ שדורש יועצים, מה שאומר יותר זמן ויותר כסף. אז למה לכם? כי עיצוב משרד ממעטפת מאפשר לכם לקבל משרד חלומות אמיתי - גם ברמת החלוקה ותכנון השטח, וגם מבחינת חומר הגמר שיהיו שם. שיפוץ מעטפת עם המעצבת הנכונה ייצר לכם משרד שמתאים לכם כמו כפפה ליד.

  • חומרי גמר וחומרים אפורים – בבניה קיימים חומרים אפורים –כל החומרים הלא נראים, אלו שמתחת לכל הקסם. למשל חומר איטום מתחת לרצפות במקלחת, רובה (החומר בין האריחים), ניצבים בקיר וכו'. חומרי הגמר הם החומרים של ה"בחוץ"-כל מה שאנחנו בוחרים בהליך עיצוב המשרדים, ורואים בסופו – למשל - סוגי אריחי הרצפה, סוג התקרה, חיפויי קיר וכו'. במחיר הקבלן כלולים החומרים האפורים. הבחירות שלכם בחומרי הגלם השונים יכתיבו את הנראות וישפיעו גם על דרגות התקציב.

  • נטו ברוטו – יחס בין השטח של רצפת המשרד לבין השטח הכללי עליו משלמים. שטח ברוטו מכיל את השטח של המשרד יחד עם השטח של החלק היחסי שלכם של כל השטחים הציבוריים בבניין (לובי, מעליות, שטחים של שירותים אם הם משותפים). לדוגמא – בניין עם ארבעה דיירים , לובי ושתי קומות, שטח המשרד יהיה השטח האמיתי שלו (הנטו) + שטח רבע מלובי הכניסה + שטח חצי מלובי הקומה. היום במגדלים החדשים יחס ברוטו נטו מגיע בקלות ל 30% -כלומר משרד שמושכר כ 2000 מ"ר ברוטו, בפועל ישאיר שטח רצפה אמיתי של 1400 מ"ר. חשוב לשים לב למספר הזה כאשר אתם בחיפושי המקום שלכם. יש לשאול את המשכיר מה שטח נטו ברוטו ולפי זה להתרשם ולהשוות סופית בין אתרים שונים.

  • כתב כמויות – זהו מסמך ארוך מאוד שמסכם את כמות עבודת הבינוי לפי סעיפים- כמה קירות ייבנו (במ"ר), כמה ריצוף יידרש, כמה נקודות חשמל, כמה נקודות תקשורת וכו'. את המסמך הזה כותבים היועצים (כל יועץ את החלק שלו - למשל יועץ חשמל כותב כמה מ"ר חוטי חשמל ותעלות יהיו במשרד) וכמאי מרכז הכל לרשימה אחת. הקבלן מקבל את הסעיפים הנ"ל לצורך תמחור הפרויקט. לאחר התמחור קל להשוות בין קבלנים שונים, וכתב הכמויות משמש גם כמו מחירון במידה והכמויות הסופיות משתנות לאורך השיפוץ.

  • פאושלי - להבדיל מכתב הכמויות אפשר להראות לקבלן את העבודה ולקבוע איתו מחיר סופי על הכל. עד כמה שזה נראה מפתה אני מאוד לא ממליצה על השיטה הזאת. לאורך השיפוץ עצמו אתם יכולים לשנות הרבה מאוד מההחלטות איתן יצאתם לדרך, ומכיוון שלא סיכמתם על מחיר לכל סעיף, יש פה מקום רחב לעימותים וחוסר הסכמה.

  • מכרז קבלנים – תהליך בחירת הקבלן המבצע: כאשר מסיימים את שלב התוכניות וכתב כמויות לעבודה- אפשר להזמין מספר קבלנים לסיור. הקבלנים באים ורואים את העבודה, מקבלים סט תוכניות ואת כתב הכמויות, מסתובבים במבנה בודקים דרכי הגישה, נקודות ביוב, מיזוג וכו' ושואלים שאלות. לאחר הסיור הם נדרשים למלא מחירים לכל הסעיפים בכתב הכמויות. לאחר השלב הזה נערכת השוואה של כל המחירים ולפי המחיר ואיכות הקבלן מחליטים מי יהיה הקבלן המבצע.

  • קבלן מפתח – בעבודות שיפוץ מעטפת יש קבלן אחד תחתיו כל העבודה מנוהלת (קבלן מפתח). קבלן מפתח אחראי על כל קבלני המשנה בפרויקט (קבלן חשמל, קבלן מיזוג וכו') ואחראי על תזמון העבודה בהתאם לזמנים שנקבעו. הוא גם אחראי על הקבלנים האחרים. חלק מהתשלום עבור קבלני המשנה מגיע לקבלן המפתח ובתמורה אתם מקבלים אחריות מאדם אחד בפרויקט שהוא קבלן המפתח.

  • חלל ציבורי – בתוך המשרד הכוונה לכל חדרי הישיבות, אזורי כינוס, מטבח, שירותים, מסדרונות וכל חלל שאמור לשרת את כל המשרד ולא מחלקה או אדם ספציפיים. בבניין הכוונה שכל השטחים המשותפים – לובי, מעליות, לובי קומה וכו'

  • באנצ' – בד"כ קשור לעיצוב משרדי הייטק, זהו שולחן משותף לכמה עובדים– למשל שולחן לארבעה עובדים - 2 עובדים מול שני עובדים. בבאנצ'ים לכל עובד יש עמדת חשמל ותקשורת משלו מחווטת על גבי השולחן עצמו. הרבה פעמים על הבאנצ'ים יהיו מחיצות להפרדה בין כעמדה לעמדה.

  • פרוגרמה – רשימת דרישות וצרכים שמעוניינים שיהיו במשרד. למשל – כמות עמדות עבודה, כמות חדרי ישיבות, חדרים מיוחדים כמו חדר ליוגה, גודל שולחן לעובד וכו'. את הפרוגרמה מרכיבים עם המעצבת וכאשר היא מתכננת היא צריכה לדאוג שכל מה שבפרוגרמה ייכנס בפועל. הפרוגרמה קשורה לאופי של המשרד - עיצוב משרד פרסום לא דומה לעיצוב קליניקה ומספרה, הכנסו לפה לקרוא על הסעיפים השונים שכדאי לחשוב עליהם כאשר אנחנו מכינים פרוגרמה למשרד.

  • סט תכניות עבודה- מכלול התוכניות שמהוות את התכנון למשרד בצדדיו השונים- מיקום ריהוט, מיקום שקעי חשמל, מיקום ברזים/אסלות ועוד. התכניות שהקבלן חייב כדי לצאת לדרך:

    • תכנית העמדה - תכנית דו ממדית - "מבט על" על המשרד. מאפשרת לראות את חלוקת החלל לחדרים ולפונקציות השונות יחד עם הריהוט. דרך התוכנית הזאת אפשר להבין איפה כל עובד ישב, כמה עובדים יוכלו לאכול בבת אחת במטבח, מה הגודל של שולחן חדר הישיבות ועוד..

    • תכנית הריסה- במצב שבו השיפוץ הוא לא ממעטפת ויש שינויים בקירות קיימים, תכנית ההריסה תתאר את כל האלמנטים לפינוי מהאתר- אילו קירות נהרסים, תקרות, רצפות, מטבחים, אסלות וכו.. לרוב הריסה מסומנת בתוכניות בצהוב.

    • תכנית בנייה - תכנית ללא ריהוט שמתארת את מצב הקירות החדשים, הנמכות תקרה, חיפויים מיוחדים לקירות ועוד. הקירות החדשים יסומנו לרוב בצבע ירוק. צריך יהיה לראות בתכנית קירות מסוגים שונים- למשל קירות בחדרים רטובים יהיה גבס מסוג שונה (גבס ירוק- גבס שהוא נגד מים), קירות אש (קירות עשויים מגבס אדום, עמיד לאש) וכו'

    • תכנית חשמל - תכנית מאוד מפורטת לרוב. על גבי התוכנית מפרטים את מיקומי שקעי החשמל והתקשורת, מיקומי מסכי הטלוויזיה/פלאזמות, הכנות נדרשות לכניסה ( קודן וכו..), הכנות למצלמות ועוד..

    • תכנית אינסטלציה - תכנית שמפרטת את מיקומי הכיורים, אסלות, ניקוזי מזגנים וספרינקלרים.

    • תכנית תקרה ותאורה - בתוכנית הזאת מפרטים את סוגי התקרות השונים, הנמכות, מיקומי גופי תאורה ומפסקים.

    • חתכים - אנחנו מסמנים קו ש"חותך" את החלל - אפשר לדמיין עוגת שכבות שפרסנו, ועכשיו התוכנית היא מבט לעבר השכבות שהתגלו. בחתך נוכל לראות גבהים שונים של התקרות, והבהרות נוספות לאלמנטים שקשה להבין ממבט על בלבד.

    • תוכניות נגרות - תכנית לכל האלמנטים של הנגרות באתר - לרוב התוכנית תראה מספר מבטים לכל אלמנט לביצוע. אלו תוכניות שמועברות לנגר לצורך ביצוע. תכנית שחייבים לעבור עליה יחד היא תכנית המטבח. בתוכניות נגרות למטבח תוכלו להבין את החלוקה של הארונות, איפה המגירות, איפה יעמוד המיקרו וכו'

  • תכנית AS MADE - לאורך הפרויקט דברים משתנים - החלטות חדשות מתקבלות ולרוב סט התוכניות שהתחלנו אתו את השיפוץ לא מדויק למה שבוצע בפועל. בסיום הפרויקט בקשו מהמעצבת את כל התוכניות AS MADE - כלומר סט תוכניות מעודכנות עם כל השינויים שנעשו במהלך השיפוץ. חשוב מאוד לבקש את כל התוכניות גם בקובץ אוטוכאד - זהו קובץ שדורש תכנה מיוחדת כדי לפתוח אותו, אבל חשוב שיהיה לכם אותו עבוד שיפוצים עתידיים.

  • סופר פוזיציה - תכנית שמראה את כל המערכות יחד - תעלות תקרה, חשמל, תקשורת, תאורה וכו'. נועד כדי לוודא שהחשמלאי לא יפריע לאיש המיזוג ולהפך. נעשית לרוב ע"י יועץ מיזוג. לדוגמא - לוודא שניקוז המזגן לא מתנגש עם תעלת תקשורת, או מזגן לא מתוכנן מעל גוף תאורה תקרתי וכו..

  • יועצים- בשיפוץ ממעטפת בונים את כל המערכות מהתחלה - ולצורך התכנון נדרשים יועצים שונים. היועצים מתכננים את המערכות לפי תוכניות אדריכליות שהמעצבת מעבירה, אחרי התכנון המפורט שלהם יש עוד תיקונים ושינויים. במהלך השיפוץ מגיעים היועצים לביקור- שניים וכמו כן בסיום הפרויקט לאשר שהדברים נבנו כנדרש. יועצים עיקריים לפרויקט עיצוב ממעטפת:

    • יועץ בטיחות- אחראי לייצר תכנית בטיחות שמכילה את מיקומי תאורות החירום, יציאות חירום, אפיון מערכות בטיחות אש, ובדיקה שכל המעברים ודרכי המילוט מהמבנה מתאימים.

    • יועץ חשמל - כשמקבלים שטח ממעטפת צריכים תכנון של כל מתקני החשמל- ארונות חשמל, לוחות, הזנות וכו. המעצבת נותנת תכנית חשמל אדריכלית ובה מיקומי השקעים בכל המשרד, ולפיה יועץ החשמל מתכנן.

    • יועץ אינסטלציה- תכנון מערכת אינסטלציה, מים קרים/חמים, , ביוב , ניקוז גגות, ניקוז מזגנים.

    • יועץ מיזוג - תכנון של מערכת המיזוג כולל פתחי מיזוג, יניקות, אוויר חוזר, שחרור עשן וכו...

    • יועץ תאורה - זה היועץ היחידי שלא חייבים. יועץ התאורה אמור לוודא שיש עוצמת תאורה מתאימה ברחבי המשרד, וכמו כן נותן יעוץ גם לגבי גופי התאורה השונים המתאימים. הרבה פעמים ספק התאורה יכול לתת לנו גם את הייעוץ ולא חייבים לשכור מישהו נוסף



בפעם הראשונה שמקבלים להיות אחראים על כזה פרויקט זה בהחלט לא קל... אני מקווה שהמידע פה מועיל ומזמינה אותך בחום ליצור קשר, להתייעץ ולשאול שאלות ולהציע מושגים נוספים שלא מופיעים פה.




bottom of page